مدیریت کسب و کار
حسین آقاجان نژاد؛ مهدی روح الامینی؛ شهربانو قلی پور
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل عوامل مؤثر بر تصمیم به خرید مصرف کنندگان در نقطه خرید با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. روش پژوهش از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 10 نفر از خبرگان و اساتید دکترای مدیریت بازاریابی در دانشگاههای استان مازندران میباشند و نمونهگیری به صورت گلوله ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدل عوامل مؤثر بر تصمیم به خرید مصرف کنندگان در نقطه خرید با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. روش پژوهش از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 10 نفر از خبرگان و اساتید دکترای مدیریت بازاریابی در دانشگاههای استان مازندران میباشند و نمونهگیری به صورت گلوله برفی انجام شد و مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای گردآوری و تحلیل دادهها از راهبرد پژوهشی نظریه داده بنیاد، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار 2020 MAXQDA برای کدگذاری مصاحبهها استفاده گردید. یافتهها حاکی از آنست که، عوامل علی تاثیرگذار بر تصمیم به خرید مشتریان در نقطه خرید شامل ویژگیهای شخصیتی مشتریان، ویژگیهای فردی مشتریان و ویژگیهای روانشناختی مشتریان میباشند. عوامل زمینهای شامل ویژگیهای محصول و ویژگیهای فروشگاه میباشند. همچنین، عوامل مداخله گر شامل ارزشهای فرهنگی و شرایط اقتصادی میباشند. براساس یافتهها، راهبردهای اصلی شامل برنامههای تبلیغات، برنامههای پیشبرد فروش، امکان تست محصول، تبلیغاتهای درون فروشگاهی، استراتژی رهبری قیمت، خرید اعتباری و تبلیغ در نقطه خرید آنی میباشند و پیامدها که نتیجه نهایی عوامل علی، راهبردها، عوامل زمینهای و شرایط مداخلهگر است، شامل تعهد به فروشگاه، تیلیغات شفاهی، تکرار خرید، وفاداری رفتاری، وفاداری نگرشی، سودآوری و افزایش سهم بازار میباشد.